Naissaare kindlusraudtee

kaardile

1914

Raudtee valmis osaliselt juba 1914 aastal. Kõigi haruteede suurim pikkus hiilgeaegadel 37 km. Saar võiks vabalt kuuluda Guinnessi rekordite raamatusse, sest saare ühe ruutkilomeetri kohta oli seal parimatel aegadel 1 kilomeeter raudteed!

Naissaare vedur nr.3 ehitati 1914.a. kevadel Saksamaal firmas O & Koppel.

Tankveduri võimsus oli 90 hj ja rattavalem 0-3-0. Vedurit nähti saarel viimati 1950.aastatel, tema edasine saatus on teadmata. Mitmed seenelised on Naissaarel metsas näinud puudest läbikasvanud väikest auruvedurit. Kas see legend ka tõele vastab, näitab aeg.

 

Naissaare tankvedur nr.3 1930.aastate lõpus. Vasakult kolmas: Voldemar Kaare (sünd. Kreisberg). Vedur kannab mingil põhjusel uut numbrit 403.

Vedur nr.4. Tankveduri võimsus oli 90 hj, rattavalem 0-3-1 ja kaal 14,5 tonni. Vedur valmis Soomes “Tampella” (Tampere Lina- ja Masinavabrik) tehases 1907.a., töötas algselt Hyvinkää-Karkkila metsaveoraudteel kus see 1915.a. Vene sõjaväevõimude poolt võõrandati Naissaarele kaitseotstarbelisteks töödeks. Aastatel 1920 - 1939 oli vedurijuhiks Voldemar Sirel.

Vedur nr.4 vedas põhiliselt reisironge sadama ja Põhjaküla vahel, seevastu vedur nr.3 teenindas peamiselt patareisid. Sellisele järeldusele võib tulla kui võrrelda mõlema veduri auru all oleku tunde ja läbitud kilomeetreid. 1944.a. tõid sakslased veduri nr.4 mandrile kus see sai uue tähistuse Ot-240 ning hakkas tööle Tallinn-Väike depoos. Vedur töötas Tallinnas veel 1950.aastatel, kuid tema lammutamise täpne aeg ei ole kahjuks teada.

Uue reisivaguni sisseõnnistamine ohvitseride kasiino juures 1920.aastatel ning sama vagun 1929.a., rongi vedamas vedur nr. 4.

Naissaare sadam 1920...30.aastatel.

 

Põhjaküla kasarmud.

Raudtee ääres vedelevad miiniankrud. Foto H.Muda.

Miinitehases toimus meremiinide komplekteerimine ja hooldamine. Foto H.Muda.

Mädasadam. Selles rannas toimus miinide õhkimine. Varem kulges siia miiniladudest raudteeharu, üksik pinnasest väljaulatuv rööbas Mädasadama ja Miiniladude vahelisel teel ohustab jalgrattureid tänaseni. Foto H.Muda, suvi 2004.

Autokraanast ja MD54 tüüpi diiselveduri raamist ehitatud järelhaagitav kraana. Ilmselt kohalik toodang. Juuni 2001.

1980.a. valmistatud diiselvedur TU6A-1930 ja platvormvagunist ehitatud reisivagun Naissaare sadamas. Juuni 2001, fotod H.Muda.

Miinitehas ja -laod nurgeliste pöörangutega. Juuni 2001, fotod ja tekst H.Muda.

Vanadest meremiini kestadest monument. Juuni 2001.

 


Lõpetasid loo vaatamise. Võid lugu uuesti vaadata või selle sulgeda ning valida lugude valiku menüüst uued lood. Korraga saad vaadata kuni kolme lugu.

Korraga saab valida 3 lugu, kui soovite valitud lugusid muuta, siis võtke linnuke varasema valiku eest

Uute lugude valimiseks palun peata lugu vajutades nuppu “Stop ja tagasi algusse”

Vali lugusid

Legend

{header}

  • rong