Põhja-Eestis säilinud vagunid

kaardile

2000

 

Tsehhoslovakkias Prahas Škoda tehases 1949.a. valminud reparatsioonivedur Kc4-100. Veduri tender on valmistatud Gotwaldi tehases Brnos. Vedur sattus Eestisse Lätist 1963.a. ja on töödanud Türil, Sondas ja Virtsus. Vedurist sai 1974.a. mälestusmärk Tallinnas Tehnika tänava Transpordikooli õues. Samasuguseid ühe tüüpprojektiga reparatsioonivedureid toodeti veel Soomes Tampella firmas (PT4), Ungaris Mavag tehases (Kv4), Poolas Chrzanow'i tehases (Kp4) ning NSV Liidus. Seda tüüpi veduritest on Eestis veel säilinud Kc4-110 Türil ning Kc4-332 ja PT4-114 Lavassaare raudteemuuseumis. Aprill 2001.

Poola firma Pafawag reisivaguni 2AW kere Tallinnas Vesse tänaval 2001.a. aprillis. Vagun on valmistatud 1958.a. ja tema tehasenumber on 187. Eestis töötas aastatel 1957-1975 kokku üheksakümmend sellist reisivagunit, lisaks 6 sama vaguni baasil ehitatud postivagunit. Pafawag 2AW tüüpi vaguneid toodeti aastatel 1957-58 ja moderniseeritud 3AW vagunit aastatel 1959-61. Eestis on teadaolevalt säilinud ainult kaks 2AW reisivagunit - teine asub Järvakandi lähedal. Vagun on tänaseks hävinenud.

Saksamaal Weimar´is 1940.aastate teisel poolel valmistatud universaalne kauba/reisivagun Tallinnas 2001.a. mais. Veel paar aastat tagasi oleks vagun olnud restaureeritav, kuid tänaseks on vaguni küljekonstruktsioonid kahjuks ära lõigatud

M.Helme erakogu

Külmvaguni kere Männikul 2001.a. juunis. Vagun on valmistatud 1950.aastatel Ida-Saksamaal Bautzen'i tehases ja oli 15 t kandejõuga. Samasuguseid vaguneid ehitati Eestis ümber ka pakivaguniteks, üks selline pakivagun asub Lavassaare raudteemuuseumis. Kitsarööpmeliste külmvagunite jahutamiseks kasutati talvel veekogudelt kogutud jääga, jääd hoiti spetsiaalsetes jääkeldrites saepuru sees. Sellised jääkeldrid olid igas suuremas jaamas

1950.aastate ida-saksa Bautzen külmvagun Lagedil ja samasugusest külmvagunist ehitatud pakivagun Vasalemmas 2001.a. juunis.

Altai 20 t kandejõuga kinnine kaubavagun Raasikul 2002.a. kevadel.

Tsaariaegne laiarööpmeline tsisternvagun Tallinnas 2001.a. veebruaris. Vagun oli needitud tsisterniga, kaheteljeline, kodaratega ratastega, vintsiduriga. Järelhaakimine toimus sel ajal spetsiaalse vintsiduri abil-vinti pingutati kuni vagunite vedrupuhvrite kokkupuutumiseni. Tänapäevast automaatsidurit hakati kasutama alates 1947.aastast. Kahjuks tükeldati vagun 2001.a. veebruaris vanarauaks, üheks põhjuseks Haapsalu raudteemuuseumi tollase juhtkonna huvi puudumine.

Laiarööpmeline salongvagun Kulli peatuskoha lähedal Lagedi ja Raasiku jaamade vahel 2002.a. kevadel.

Laiarööpmeline tsaariaegne reisivagun Viimsis 2004.a. suvel. Vagun on pärit Maardu jaamast, ilmselt on seda mingitel filmivõtetel kasutatud sest vaguni küljel on õrnalt näha tsaarivapi jälg.

Altai 20 t kaubavagun Keila lähedal Tutermaa asulas 2005.a. kevadel.

Laiarööpmeline reisivagun Sakus 2005.a. suvel

Kitsarööpmeline tsistern Kopli kaubajaamas Tallinnas Telliskivi tänaval 2006.a. sügisel.

Laiarööpmelised needitud tsisternid Maardus 2006.a. sügisel. Tänaseks hävinenud

Laiarööpmeline kaubavagun Maardus 2006.a. sügisel.

Fotod ja tekst: H.Muda


Lõpetasid loo vaatamise. Võid lugu uuesti vaadata või selle sulgeda ning valida lugude valiku menüüst uued lood. Korraga saad vaadata kuni kolme lugu.

Korraga saab valida 3 lugu, kui soovite valitud lugusid muuta, siis võtke linnuke varasema valiku eest

Uute lugude valimiseks palun peata lugu vajutades nuppu “Stop ja tagasi algusse”

Vali lugusid

Legend

{header}

  • ring
  • rong