Tartus hakkab õlut tootma AS Tivoli

kaardile

1893

1885. aastal ostis Julius Moritz Friedrich ära Tartus asunud J.R. Schrammi õlletehase, mis oli tegutsenud 1820. aastatest alates. Friedrich andis õlletehasele 1893. aastal uueks nimeks Tivoli ja viis õlletootmise üle Tähtverre, kuhu juba 1879. aastal olid rajatud uued mahukad laagrikeldrid. Omanik muutis Tivoli 1896. aastal aktsiaseltsiks, jäädes ise enamusaktsionäriks. Aastail 1894-98 rajati Tähtvere mäele punastest tellistest suurejooneline tehasekompleks, millest osa on säilinud tänapäevani. Lisaks kohalikele linnadele turustas AS Tivoli õlut ka Peterburis ja Pihkvas. 1896. aastast hakati tootma ka karastusjooke.

19. sajandi lõpuks oli Tartust kujunenud tõeline õllelinn - seal töötas juba 6 õlletehast. 1900. aastal liitis AS Tivoli endaga Tartu vanima õllefirma, mille oli sada aastat varem rajanud Nobeli kirjanduspreemia laureaadi Hermann Hesse vanavanaisa, Barthold Joachim Hesse. Viimase lesk müüs õllevabriku 1829. aastal edasi kaupmees Alexander Diedrich Mussole, kes ehitas 1831. aastal ostetud kinnistule raekoja taga, Jaani tänava ja Toomemäe vahel, uued tootmisruumid. Need ostis sajandivahetusel ära Tivoli. Ettevõtte uueks nimeks sai Tivoli II ehk AS Tivoli Jaani tänava õlletehas. Jaani tänavale viidi üle ka AS Tivoli peakontor.

20. sajandi esimesel kümnendil soovis Tivoli aktsiate põhiomanik, juba eakas Friedrich, aktiivsest äritegevusest tagasi tõmbuda. Peagi leidiski ta ettevõttele sobiva ostja, Venemaale keiserlikku stouti importiva briti firma A Le Coq. Viimase omanikud otsisid aastaid imperial stouti tootmiseks sobivat õlletehast Venemaal, lõpuks osutus väljavalituks AS Tivoli Tartus.

Pärast veeanalüüside heakskiitmist osteti 1912. aasta märtsis kõik Tivoli aktsiad. Ettevõtte arendamiseks asutati 1912. aasta maikuus Londonis aktsiaselts A Le Coq Ltd ja Tartu õlletehas hakkas tegutsema selle Venemaa tütarfirmana. Enne Esimest maailmasõda ehitati õlletehase juurde uus stouti osakond, mida juhtis Inglismaalt palgatud õllemeister. A Le Coqi Imperial Extra Double Stout, mille etikettidel oli nüüdsest tekst „Brewed in Dorpat", rändas raudteedel tarbijateni üle kogu Vene impeeriumi, Poolast Siberi ja Kaug-Idani.

http://www.alecoq.ee/corp/ajalugu
Vahtre, Sulev (toim.) et al. Eesti ajalugu V. Pärisorjuse kaotamisest Vabadussõjani. Tartu, 2010

Fotod: http://vanadasjad.wordpress.com/2012/01/27/a-le-coq-i-olletehas/


Lõpetasid loo vaatamise. Võid lugu uuesti vaadata või selle sulgeda ning valida lugude valiku menüüst uued lood. Korraga saad vaadata kuni kolme lugu.

Korraga saab valida 3 lugu, kui soovite valitud lugusid muuta, siis võtke linnuke varasema valiku eest

Uute lugude valimiseks palun peata lugu vajutades nuppu “Stop ja tagasi algusse”

Vali lugusid

Legend

{header}

  • auto
  • maja
  • ring
  • rong
  • sadam